وروجکان مبتکر

وروجکان مبتکر

شما دانش اموزان عزیز دراین وبلاگ با علوم تجربی نهم آشنا خواهید شد
وروجکان مبتکر

وروجکان مبتکر

شما دانش اموزان عزیز دراین وبلاگ با علوم تجربی نهم آشنا خواهید شد

فصل8

برای مشاهده ی تحقیقات و ازمایشات فصل 8 به ادامه مطلب بروید .

  

 فیلم سیلاب بسیار عظیم درتهران اینجا کلیک کنید.


فیلمی شگفت انگیز از فوران اتش فشان




آتش فشان



آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین از آن به بیرون فوران می‌کنند...



  فعالیت آتشفشانی با برون‌افکنی صخره‌ها، با گذشت زمان باعث پیدایش کوه‌های آتشفشانی بر سطح زمین می‌شود. آتشفشان‌ها معمولاً در نقاطی یافت می‌شوند که ورقه‌های زمین‌ساخت، همگرایی یا واگرایی دارند.


آتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد آتشفشانی (به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یاهر سه مورد)از درون زمین به سطح آن راه می یابند. انباشتگی این مواد در محل خروج، برجستگی هایی به نام کوه آتشفشان ایجاد می نماید.


آتشفشان یکی از پدیده های طبیعی و دائمی زمین شناسی است که در طول تاریخ زمین شناسی نسبتا بدون تغییر باقی مانده و در ایجاد، تحول و تکامل پوسته و گوشته زمین نقش اساسی داشته و دارد. تولید مواد آتش فشانی و پدیده های مۆثر در ایجاد آتشفشان از دوره پرکامبرین تا عهد حاضر تغییر چندانی نداشته است و آنچه در این راستا تغییر کرده است، نوع دانسته ها، چگونگی اندیشیدن و نحوه بهره گیری از آنهاست. آتشفشانها پدیده های جهانی هستند و در سایر کرات منظومه شمسی به ویژه سیارات مشابه زمین یک پدیده عادی محسوب می شود و آتشفشان بی شک در کیهان نیز رخ می دهد.


آتشفشانها، مکانهایى هستند که به علل مختلف فیزیکى مواد مذاب درونى زمین را به شکل گدازه‌هاى آتشفشانى، مواد پیروکلاستیک و گازها از خود خارج و امکان راهیابى آنها را به سطح زمین مى‌دهند. یک انفجار آتشفشانى مى‌تواند همراه با خروج قطعات سنگى جامد، مواد مذاب و گازهاى آتشفشانى باشد. بطور معمول هر یک از ما با شنیدن نام آتشفشان، گدازه‌هاى آتشفشانى سیال و روان را به خاطرمى‌آوریم که با حرکت خود هر چیزى را در روى سطح زمین به کام خود مى‌کشد.

 

عواملى همچون غلظت ماده مذاب سیال، میزان گازها، شیب سطح زمین و سرعت سرد شدن بر روى میزان سرعت حرکت گدازه‌ها تأثیرگذار مى‌باشند. یک فوران آتشفشانى قادر است ستونى از مواد مختلف را تا ارتفاعى حدود 19 کیلومتر (در بالاى قله آتشفشان) به بیرون پرتاب نماید و منجر به تشکیل یک ابر آتشفشانى گردد.


 در 15 سال اخیر بیش از 80 فروند هواپیماى تجارى در اثر برخورد با ابرهاى آتشفشانى صدمه دیده‌اند. خاکسترهاى آتشفشانى حاصل از یک فوران قادرند تا منطقه وسیعى در اطراف خود را بپوشانند و این وسعت گاه تا 35000 کیلومترمربع را نیز دربرمى‌گیرد.همچنین پوشش سطحی ماه اغلب با سنگ های آتشفشانی پوشیده شده است و بارزترین ارتفاعات مریخ توسط آتش فشان ها ساخته شده است. زبانه های آتش و لکه های خورشیدی را جدا از ماهیتشان، می توان نوعی فوران آتش فشانی در خورشید تلقی نمود.


علم آتشفشان شناسی به مباحث نحوه تشکیل و تحول ماگما، چگونگی جابجایی و حرکت انواع مواد، گدازه ها و ماگماها و نیز تحولات آنها در اتاقک های ماگمایی، چگونگی فعالیت آتش فشان ها و گسترش مواد آتشفشانی در سطح زمین، چگونگی تحول مواد آتشفشانی و ... اشاره می کند. علم آتشفشان شناسی از برخی علوم زمین چون پترولوژی ، تکتونیک جهانی، ژئوشیمی، چینه شناسی ، رسوب شناسی ، ژئوفیزیک ، کیهان شناسی و برخی دیگر از علوم تجربی مانند شیمی، فیزیک ، آمار و ریاضی کمک می گیرند.

 

ویژگى هاى طبیعى آتشفشان از مهمترین ویژگى هاى محیطى و سیماهاى زمین شناختى بیشتر آتشفشان ها،‌ وجود چشمه هاى آب گرم، آبفشان، دهانه و مخروط آتشفشانى است. چشمه هاى آب گرم از جمله ویژگى هاى هیدرولوژیکى و سیماهاى زمین گرمایى هستند که در بسیارى مناطق آتشفشانى نظیر دماوند و سبلان دیده مى شوند.


آب هاى سطحى و زیرزمینى در تماس با سنگ هاى داغ گرم مى شوند و سپس در اثر چرخه به سطح راه مى یابند و چشمه هاى آب گرم را تشکیل مى دهند. چشمه هاى آب گرم منطقة سرعین در استان اردبیل به علت وجود کوه آتشفشان سبلان است. بهره بردارى از ویژگى هاى طبیعى آتشفشانى در بسیارى از مناطق جهان متداول است و مهمترین آن استفاده از انرژى زمین گرمایى جهت گرمایش، تولید برق، آب درمانى، کشاورزى، پرورش آبزیان و توریسم مى باشد.

آثار ثانویه فوران منفرد آتشفشانى، هرچندکوتاه مدت، قادر به تأثیر آب و هوا در سطح جهانى است. فوران‌هاى شدید همراه با انفجار مقدار زیادى خاکسترآتشفشانى به داخل اتمسفر وارد مى کنند. این گرد و غبار چندین سال طول مى کشد که فرونشست کند. در این حین گرد و غبار حاصله، به طور بخشى باعث عدم ورود اشعة خورشید به زمین شده و موجب سردشدن محسوس سطح زمین مى شود.


آثار آب و هوایى آتشفشان ها به آثار غبار خلاصه نمى شود. آتشفشان الچیچون در سال 1982 گرد و غبار زیادى ایجاد نکرد، اما مقدار زیادى گاز سولفورى به داخل اتمسفر فرستاد. این گاز موجب ایجاد اسیدسولفوریک شد که در نقاط مختلف زمین به صورت باران فرود آمد. قطرات اسید حاصله نه تنها باعث سد شدن خورشید نظیر گرد و غبار شد،‌ بلکه این اسید به صورت باران اسیدى به زمین بارید.


بلایاى آتشفشانى بیشتر مرگ و میر حاصله از آتشفشان، هنگامى است که نوع فوران انفجارى و همراه با مواد آذر آوارى باشد. از طرف دیگر، فوران هاى بیرون ریزنده مواد مذاب و خاکسترهاى در حال فرود (Tephra)، صدمات زیادى را به اراضى مى رسانند. نظیر بسیارى از بلایاى طبیعى دیگر، تأثیر فوران هاى آتشفشانى بر روى انسان ها، به میزان بسیار زیادى به تراکم جمعیت و نوع ساختمان ها در این مناطق بستگى دارد. اغلب حواشى آتشفشان ها مناطقى هستند که محل هاى مناسبى براى زیست مى باشند.


موضوعى که در مورد آتشفشان ها باید خاطر نشان ساخت این است که آتشفشان ها منابع طبیعى مهمى نیز به شمار مى روند. به غیر از حاصلخیز بودن بعضى خاکسترها، آتشفشان ها منبع تولید انرژى، مصالح ساختمانى و نیز منبع درآمد از طریق جلب گردشگرد مى باشند.


سونامی


 کلمه سونامی از زبان ژاپنی می آید و به معنای موج بندرگاه است. این عبارت توسط ماهیگیرانی ساخته شد که وقتی به بندر برمی گشتند، با ویرانی مواجه می شدند در حالی که...

 در دریا بروز این حادثه را احساس نکرده بودند. در اقیانوس، سونامی ارتفاع اندک و طول زیادی دارد که گاه به صدها کیلومتر می رسد و از این رو در دریا حرکت سونامی فقط به مانند یک خیزاب عادی احساس می شود.
معمولا وقتی که سونامی به ساحل نزدیک می شود، حالت تند و تیزی پیدا می کند که با موج ایجاد شده براثر فشار باد بر آب کاملا فرق دارد.

علل
سونامی می تواند براثر هر تلاطمی که حجم زیادی از آب را جابجا می کند، ایجاد شود، مانند زمین لرزه، رانش زمین یا برخورد شهابسنگ. با این حال، رایج ترین علت زمین لرزه در زیر دریاست. زمین لرزه ای کم شدت در زیر دریا که سونامی ایجاد نمی کند، ممکن است رانش زمین پدید آورد که می تواند به سونامی بیانجامد.
به علاوه، هنگامی که بستر دریا به ناگهان تغییر شکل می دهد و آب کف دریا را جابجا می کند، نیز ممکن است سونامی تشکیل شود. جابجایی عمودی پوسته زمین در مقیاس گسترده معمولا در مرز صفحات تشکیل دهنده آن رخ می دهد. صفحات متراکم تر اقیانوسی به زیر صفحات قاره ای می غلتد و سونامی هایی که در این جابجایی شکل می گیرد، بسیار قدرتمند است.رانش زمین در زیر دریا )که گاه همراه با زلزله های شدید است( و نیز سقوط صخره های آتشفشانی نیز می تواند حجم آب موجود را متلاطم کند. رسوبات و صخره ها به پایین می لغزد و بر بستر دریا گسترده می شود. به همین شکل، فوران آتشفشانی شدید در زیر دریا می تواند ستونی از آب را جابجا و سونامی ایجاد کند.
رانش گسترده زمین و برخورد اجرام آسمانی می تواند آب را از بالا متلاطم کند. به طور کلی سونامی هایی که از این پدیده ها شکل می گیرد، برخلاف سونامی های ناشی از زلزله به سرعت از بین می رود و به ندرت بر سواحل دوردست اثر ویرانگر دارد، چون بخش کوچکی ازدریا متلاطم می شود.

ویژگی ها
رفتار سونامی با خیزابهایی عادی تفاوت زیادی دارد. سونامی با سرعت بالا منتشر می شود و مسافتهای طولانی را در اقیانوس با اتلاف انرژی اندک می پیماید. سونامی می تواند هزاران کیلومتر دورتر از محل شکل گیری، خسارت به بار آورد و از این رو گاه بین شکل گیری و تاثیرگذاری آن بر ساحل چند ساعت فاصله می افتد. اما سرعت حرکت آن کمتر از سرعت امواج زلزله اصلی است.
در آبهای آزاد بین نقطه بالای دو سونامی فاصله ای طولانی بین چند دقیقه تا چند ساعت وجود دارد و طول آنها به چند صد کیلومتر می رسد. فاصله نقطه بالای دو موج عادی در ساحل دریا معمولا ده ثانیه و طول آنها حدود ١٥٠ متر است. ارتفاع واقعی سونامی در آبهای آزاد اغلب کمتر از یک متر و برای سرنشینان کشتی ها عملا غیرقابل تشخیص است. سونامی با سرعت ٥٠٠ تا ١٠٠٠ کیلومتر در ساعت در اقیانوس به حرکت درمی آید و رسیدن موج دوم یا سوم با بیش از یک ساعت زمان صورت می گیرد.وقتی سونامی به خشکی نزدیک می شود، دریا کم عمق و از سرعت موج کاسته و در نتیجه موج کوه پیکر متراکم می شود. ارتفاع آن افزایش می یابد. در نتیجه در حالی که شخصی که در نقطه عمیق دریا قرار دارد، ممکن است حتی سونامی را احساس نکند، ارتفاع آن در حین رسیدن به خشکی ممکن است به ٣٠ متر یا بیشتر برسد.
موج زمانی به موج آب کم عمق تبدیل می شود که نسبت بین عمق آب و طول موج آن کوچک شود و از آنجایی که طول موج بسیار زیادی دارد (بالغ بر چند صد کیلومتر)، سونامی حتی در اقیانوس مانند موج آب کم عمق عمل می کند. امواج آب کم عمق با سرعتی حرکت می کنند که معادل مجذور حاصل شتاب گرانیگاه( ٨/٩ متر بر ثانیه به توان دو) و عمق آب است. مثلا در اقیانوس آرام که عمق آب به طور معمول ٤٠٠٠ متر است، سونامی با سرعت ٢٠٠ متر در ثانیه ٧٢٠( کیلومتر در ساعت) و اندک اتلاف انرژی حرکت می کند. در عمق ٤٠ متری، این سرعت حدود ٢٠ متر در ثانیه ٧٢( کیلومتر در ساعت) خواهد بود که بسیار کمتر از سرعت موج در آبهای آزاد است، اما به هر حال مهار این موج دشوار است.
سونامی از مرکز خود به بیرون منتشر می شود و از این رو کناره برخی توده های خشکی نسبتا درامان می ماند. امواج سونامی در اطراف توده های خشکی دچار انکسار می شود.
سونامی متقارن نیست. ممکن است یک سمت از آنها قویتر از دیگری باشد و این بستگی به منبع و جغرافیای پیرامون دارد.

علائم
در مواردی که لبه پیشین سونامی پایین ترین نقطه آن باشد، دریا پیش از رسیدن موج به ساحل به اندازه نصف چرخه موج از آن عقب می نشیند. اگر کرانه دریا کم عمق باشد، این عقب نشینی ممکن است از ٨٠٠ متر تجاوز کند. چه بسا افراد ناآگاه از خطر به علت کنجکاوی یا برای جمع آوری ماهی از بخش بدون آب در ساحل بمانند.
در مواردی که لبه پیشین سونامی نخستین نقطه اوج آن باشد، مناطق ساحلی پست پیش از رسیدن امواج بعدی زیر آب می رود. از این رو آموزش ماهیت سونامی مهم است. مردم باید بدانند وقتی سطح آب پایین می رود، خطر به پایان نرسیده است. مناطقی که امکان بروز سونامی در آنها زیاد است، از شبکه های هشدار سونامی برای پیش بینی وقوع این پدیده و هشدار به مردم استفاده می کنند.

تاریخچه سونامی
با وجودی که سونامی اغلب در اقیانوس آرام رخ می دهد، ایجاد آنها در جاهای دیگر نیز دیده شده است.
٦١٠٠ سال قبل از میلاد و پیش از آن درشمال اقیانوس اطلس، منطقه شیب دار استورگا باعث یک رشته جابجایی ناگهانی زمین در طول دهها هزار سال شد.

١٦٥٠ قبل از میلاد در مقطعی بین سالهای ١٦٠٠ تا ،١٦٥٠ جزیره آتشفشانی سانتورینی در یونان فوران کرد و یک سونامی به ارتفاع ١٠٠ تا ١٥٠ متر پدید آورد که ساحل شمالی جزیره کرت را در فاصله ٧٠ کیلومتری از بین برد. سانتورینی را محتمل ترین منبع داستان آتلانتیس اثر افلاطون می دانند و برخی دانشمندان معتقدند این آتشفشان عامل سیلابهای عظیمی است که در متون مقدس یهود، مسیحی و اسلامی ضبط شده است.
١٧٥٥ لیسبن دهها هزار پرتغالی که از زلزله سال ١٧٥٥ جان سالم به در بردند، بر اثر سونامی ای که چند دقیقه بعد رخ داد، جان خود را از دست دادند. بسیاری از مردم شهر برای دوری از آتش سوزی و ریزش آوار ساختمانها به ساحل دریا فرار کردند. پیش از رسیدن دیواره عظیم آب به بندرگاه، آب دریا عقب نشست و بسیاری از لاشه های کشتی های غرق شده را پدیدار کرد. زمین لرزه، سونامی و آتش سوزی متعاقب آن بیش از یک سوم از جمعیت ٢٧٥٠٠٠ نفری لیسبن را از بین برد. نوشته های تاریخی کاوشهای واسکودوگاما و کریستف کلمب از بین رفت و ساختمانهای بی شماری ویران شد. نابودی لیسبن باعث مهار شدید بلند پروازیهای امپراتوری پرتغال شد. اروپاییان قرن هجدهم تلاش کردند این فاجعه را در چارچوب اعتقادات مذهبی و منطقی درک کنند. مفهوم فلسفی امر والا که توسط امانوئل کانت در کتاب تاملاتی بر احساس زیبایی و والایی نوشته شد تا حدی ملهم از تلاش برای فهم ابعاد گسترده زلزله و سونامی لیسبن بود.
بسیاری از حیوانات پیش از رسیدن آب خطر را احساس کردند و به نقاط مرتفع پناه بردند. زمین لرزه لیسبن نخستین نمونه مستند از بروز چنین پدیده ای در اروپاست. برخی دانشمندان فکر می کنند حیوانات توانایی حس امواج زیر صوتی Rayleigh را دارند که دقایقی یا ساعاتی چند پیش از رسیدن سونامی ایجاد می شود.

١٨٨٣ فوران انفجاری کراکاتوا آتشفشان کراکاتوا در اندونزی در سال ١٨٨٣ با شدت زیادی فوران کرد. بخشی از انبار مواد گدازه ای آن منفجر شده و خشکی و بستر دریا در آن فرو رفت. یک رشته سونامی براثر این انفجار تولید شد که ارتفاع برخی از آنها به ٤٠ متر از سطح دریا می رسید. سونامی ها در سراسر اقیانوس هند، آرام، ساحل غربی آمریکا، جنوب آمریکا و حتی انگلیس احساس شد. در جزایر سوماترا و جاوه، آب تا کیلومترها در اعماق خشکی پیشروی کرد و چنان تخریبی به بار آورد که یک منطقه آن دیگر هرگز آباد نشد و بعدا به جنگل تبدیل شد.
١٩٦٠ سونامی شیلی زمین لرزه بزرگ شیلی در ساحل جنوبی این کشور با ٥/٩ ریشتر شدید ترین زمین لرزه تاریخ محسوب می شود. این زلزله یکی از ویرانگرترین سونامی های قرن بیستم را به وجود آورد. این سونامی در سراسر اقیانوس آرام پخش شد و ارتفاع موجهای آن به ٢٥ متر می رسید. وقتی که ٢٢ ساعت پس از زلزله، سونامی به اوناگاوا در ژاپن رسید، ارتفاع موج بیش از سه متر بود. شمار کسانی که در زلزله و سونامی بعداز آن کشته شدند، بین ٤٩٠ تا ٢٢٩٠ نفر برآورد می شود.

سونامی سال ١٩٦٤ به دنبال وقوع زمین لرزه با شدت ٢/٩ ریشتر، سونامی در سواحل آلاسکا، کالیفرنیا و شهرهای ساحلی در شمال غرب اقیانوس آرام ایجاد شد. این سونامی ها ٦ متر ارتفاع داشتند، اما تلفات آن فقط ١١ نفر بود.
٢٠٠٤ سونامی اقیانوس هند زمین لرزه ٩ ریشتری اقیانوس هند یک رشته سونامی مرگبار را روز ٢٦ دسامبر ٢٠٠٤ به حرکت درآورد که حدود ١٦٠٠٠٠ کشته برجا گذاشت. این سونامی مرگبارترین سونامی در تاریخ به حساب می آید. افراد کشته شده در منطقه گسترده ای ازنقاط نزدیک زمین لرزه در اندونزی، تایلند و ساحل شمال غربی مالزی تا هزاران کیلومتر دورتر در بنگلادش، هند، سری لانکا، مالدیو و حتی سومالی و کنیا در آفریقا بودند.
اقیانوس هند برخلاف اقیانوس آرام فاقد شبکه هشدار سونامی است. یک علت این امر نبود سونامی از سال ١٨٨٣ در اقیانوس هند است.
از دیگر وقایع مهم بروز سونامی می توان از این موارد نام برد: سونامی به ارتفاع ٢٠ متر در ژاپن ٢٦٠٠٠ نفر را غرق کرد در سال ١٩٥٨ یک سونامی به ارتفاع ٥٠٠ متر در آلاسکا شکل گرفت، هرچند که مسافت زیادی را طی نکرد، سونامی ١٩٧٦ فیلیپین جان ٥٠٠٠ نفر را گرفت.

تهدیدهای آینده
در سال ،٢٠٠١ دانشمندان پیش بینی کردند فوران آتشفشان ناآرام کامبره ویا در یکی از جزایر قناری می تواند رانش زمین عظیمی را در بستر دریا باعث شود. تحقیقات بعدی نشان می دهد این خطر کمتر از آنی است که تصور می شد. انتظار می رود فوران بعدی این آتشفشان در نیمه دوم قرن بیست و یکم باشد، اما این فوران ممکن است ضرورتا باعث رانش زمین یاد شده نشود. در بدترین حالت، نیمه غربی جزیره که احتمالا حدود ٥٠٠ میلیارد تن وزن دارد، به اقیانوس خواهد افتاد. چنین فاجعه ای موجی به ارتفاع ١٠٠ متر ایجاد می کند که ساحل شمال غربی آفریقا را نابود می کند و یک سونامی با ارتفاع ١٠ تا ١٥ متری را روانه آمریکای شمالی خواهد کرد. این سونامی که بین ٧ تا ٨ ساعت پس از حادثه به آمریکا می رسد، شهرهای نیویورک، میامی، بوستن و سایر مراکز شهری بین آنها را مورد تهدید قرار خواهد داد.

 


عمق اقیانوس ها


اقیانوس ها هنوز از بسیاری جهات به صورت معمایی بزرگ برای ما باقی مانده اند ماحتی ممی دانیم عمق اقیانوس ها چقدراست اما...     

  گویا این مسلم است که در مراحل نخستین تکامل زمین ، هیچ اقیانوسی وجود نداشت.

امروزه در عمق اقیانوس ها کاوش می کند تا چیزهای بیشتری درباره شان بفهمد.

کف اقیانوس را در عمق سه هزار و ششصد متری ، گلی نرم و لجن مانند، به رنگ زنگاری ، پوشانده است . این گل از اسکلتهای آهنگین حیوانات ریز دریایی به وجود آمده .

کف قسمت های گود و تاریک دریا ، یعنی در عمق 5/6 کیلومتری ، به وسیله ی لجنی نرم و زنگاری به نام رس قرمز پوشیده است.

این لجن از اجزای خرد اسکلت حیوانات ، پوشش گیاهان ریز و از خاکستر های آتشفشانی درست شده است.

اندازه گیری عمق اقیانوس ها به وسیله ی فرستادن امواج صوتی و انعکاس آنها صورت می گیرند. آنگاه زمان رفت و برگشت آنها را اندازه گیری کرده ، تقسیم بر دو می کنند و عمق اقیانوس را بدین طریق به دست می آورند.

بر پایه ی این اندازه گیری ما به نتایج خوبی در تعیین حد متوسط عمق اقیانوس ها و همچنین گودترین نقطه ی هر اقیانوسی رسیده ایم:

1-اقیانوسی که بطور متوسط از همه گودتر است اقیانوس آرام است.

2-اقیانوس هند از لحاظ گودی در درجه ی دوم است . چون گودی میانه ی آن 3900 متر است.

3-درمرحله ی سوم ، اقیانوس اطلس قرار دارد که بطور میانگین 3865

متر گودی دارد.

در کم عمقی ، دریای بالتیک را مثال می زنیم که تنها 540 متر گود است.

گودترین نقطه ای که تاکنون شناخته شده واقع در اقیانوس آرام نزدیک جزایر گوام است که 10620 متر عمق دارد.

در اقیانوس اطلس کنار « پورتوریکو » جاییست که 9075 متر عمق دارد و در میان گودترین نقاط دنیا دومین جا به شمار می آید.

اما خلیج « هودسن » که از بسیاری دریاها بزرگتر است ، گودترین جایش فقط به 200 متر عمق می رسد.



 

انرژی آبتاز(سونامی)


زمین لرزه، رانش زمین، فوران آتشفشان و برخورد اجسام آسمانی مانند شهاب سنگ می تواند باعث سونامی شود. در اثر این پدیده، سواحل زیر آب می رود و خسارات مادی و جانی گسترده ای به بار می آید.

سونامی اقیانوس هند:

زمین لرزه 2004 اقیانوس هند با بزرگای 0/9 ،باعث ایجاد امواج کشنده سونامی در 26 دسامبر 2004 شد که بیش از 000/310 نفر را از بین برد(فقط در اندونزی،بیش از 000/220 نفر کشته شدند)که این سونامی را کشنده ترین سونامی ثبت شده در تاریخ ساخت. سونامی افرادی را که در مجاورت زمین لرزه در اندونزی،تایلند و ساحل شمالی-غربی مالزی بودندتا افرادی که هزاران کیلومتر دورتر در بنگلادش،هند،سریلانکا و مالدیو و حتی سومالی،کنیا و تانزانیا در آفریقای شرقی بودند را از بین برد.

برای کمک به قربانیان این حادثه دلخراش،بیش از 300 میلیون پوند،از سرتاسر دنیا جمع آوری شد.

بر خلاف اقیانوس آرام،هیچ سرویس هشدار سازمان دهی شده ای،اقیانوس هند را پوشش نمی دهد. بخشی از آن به علت نبود سونامی بزرگ از سال 1883 (فوران کراکاتوا)می باشد که 36000 نفر را کشت.پس از سونامی 2004 اقیانوس هند،یونسکو و دیگر سازمانهای جهانی،در صدد ایجاد یک سیستم جهانی ثبت سونامی برآمده اند.

به گزارش ایرنا، مقاله ای که دو استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان در زمینه سونامی و احتمال وقوع آن در ایران در چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، ارایه کردند، بیانگر آن است که سونامی یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی است که تاکنون جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است.

تحقیقات حسین نگارش دانشیار و محمدرضا پودینه عضو هیئت‌ علمی این دانشکده دریافتند، گرچه احتمال وقوع سونامی در ایران به اندازه زلزله، طوفان، سیل، خشکسالی و سایر مخاطرات طبیعی نیست؛ اما وقوع آن را نباید دست کم گرفت زیرا کشور ما جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و از 35 بلای طبیعی، 30 مورد آن در ایران اتفاق افتاده است.

براساس این تحقیق، همچنین شکی نیست که کشور ما از سمت دریا با مخاطرات دریایی مثل طوفان‌های حاره‌ای امواج ناشی از طوفان، خیزاب طوفان، سونامی و غیره روبروست و وقوع طوفان گونو در سواحل جنوب شرقی کشور در سال 86 نمونه بارزی از آنها است.

سونامی عمدتاً در اثر رویداد زلزله‌های بزرگ در محیط دریایی به وجود می‌آید؛ ولی عوامل دیگر نظیر رانش زمین، آتشفشان‌های زیر‌دریایی، برخورد شهاب‌سنگ‌های بزرگ در سطح آب دریا‌ها و نیز انفجارات هسته‌ای زیر دریایی با درصد کمتری می‌تواند در به وجود آمدن سونامی نقش داشته باشد.

سونامی در دو گستره محلی و منطقه‌ای توسعه می‌یابد؛ از عوامل موثر در انرژی سونامی می‌توان به بزرگا و عمق زمین لرزه، عمق آب محل تولید آن، مقدار جابه‌جایی در کف اقیانوس و نیز سرعت حرکت سونامی اشاره کرد.

این دو محقق اظهار داشتند: بررسی‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد که در 326 سال قبل از میلاد و همچنین سال‌های 1008، 1524 ، 1819، 1845 ، 1897 ، 1945 و 2004 سونامی‌های مخرب و عظیمی در اقیانوس هند، دریای عمان و حتی خلیج‌فارس اتفاق افتاده و تلفات انسانی و جانی زیادی را در پی داشته است.

به گفته این محققان، پیشینه تاریخی حکایت از این دارد که وقوع سونامی یا تأثیر‌پذیری‌ از سونامی‌هایی که در اقیانوس هند و دریای عمان اتفاق می‌افتد دور از انتظار نیست و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت بود. گرچه منابع اطلاعات موجود در رابطه با وقوع سونامی در ایران بسیار کم و ناچیز است؛ اما باید مردم ایران در این زمینه شناخت کافی پیدا کنند و هشدارهای لازم را به مسئولان امر تذکر داد.



نظرات 1 + ارسال نظر
sima سه‌شنبه 31 شهریور 1394 ساعت 23:59 http://flower-ss.blogsky.com

ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻮﯾﺪ …
ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺬﺕ ﺑﻮﺳﻪ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻏﻮﺷﯽ …
ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺫﻫﻦ ﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻮﯾﺪ …
ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﻟﺬﺕ ﺩﺍﺭﺩ …
ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪ ...
ﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭﻙ ﻛﺮﺩ ...
ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺯﻥ " ﺑﻮﺩﻥ " ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ...
ﻣﺮﺩ ﻫﻢ "ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ " ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ...
ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ﺻﺪﻗﻪ ﻱ ﺭﻭﯼ ﺑﯽ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﺯﻥ
ﺭﻓﺖ ...
ﺑﺎﻳﺪ ﻓﺪﺍﯼ ﺧﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩ ﻫﻢ ﺷﺪ ...
ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻲ ﺣﻮﺻﻠﮕﯽ ﻫﺎﯼ ﺯﻥ ﺭﺍ ﻃﺎﻗﺖ ﺁﻭﺭﺩ
...
ﻛﻼﻓﮕﻲ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪ ...
ﺧﻼﺻﻪ " ﻣﺮﺩ " ﻭ " ﺯﻥ " ﻧﺪﺍﺭﺩ ...
ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﻱ " ﻣــﺎ " ﺷﺪﻥ ﻛﻪ ﺭﺳﻴﺪﯼ ...
ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺑﺎﺵ ﺑﺮﺍﻳﺶ ...
ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺣﺲ ﻛﻨﺪ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮ ﺩﺭﻛﺶ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ


آپم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.